Ik geloof niet in diëten

Ik geloof niet in diëten. Het heeft lang geduurd om dit in te zien en om het echt te laten doordringen. Ik wilde diëten namelijk helemaal niet loslaten, het was mijn enige hoop om te komen waar ik wilde zijn, om het slankere lijf te krijgen waar ik zo naar verlangde.

Nu vele diëten verder en ontelbaar veel pogingen verder kan ik er echt niet meer omheen. Ook de cijfers liegen er ook niet om: voor 95% van de mensen werken diëten op de lange termijn niet[1] [2]. Niemand wil voor een paar weken afvallen; we willen de kilo’s voorgoed kwijt, toch is dit helaas niet wat de realiteit laat zien.

Hoe vaak ben jij jouw kilo’s kwijtgeraakt?
Hoe vaak heb jij ze weer teruggekregen, mét een bonus erbij?
Hoe vaak heb jij vriendinnen of collega’s gehad die afvielen?
Hoe vaak kregen deze vriendinnen of collega’s hun gewicht weer terug met een bonus erbij?

Je obsessie met eten groeit
Een dieet volgen leidt voor velen tot een obsessie met eten en eetbuien, wat weer het ultieme recept is voor een eetstoornis. Dit geldt gelukkig niet voor iedereen, maar wel voor heel veel mensen. Dit gebeurt echter meestal achter gesloten deuren, het gebeurt stiekem, we zijn er immers niet bepaald trots op: je hoort immers slank te zijn volgens de normen van deze maatschappij.

Wat het effect is van uithongering (=diëten!), liet de Minnesota studie uit 1944 duidelijk zien: zowel lichamelijk als geestelijk is de impact enorm. In dit experiment werden mannen opzettelijk uitgehongerd met als doel om te kunnen achterhalen hoe je uitgehongerde mensen (na WOII) het beste weer opnieuw goed zou kunnen voeden. 

De studie liet resultaten zien die tevens waargenomen worden bij anorexia patiënten en bij mensen op dieet, zij het meestal in lichtere mate: 

Waargenomen geestelijke effecten:
–       obsessie met eten 
–       verlies aan energie en interesse in activiteiten die eerder als positief werden ervaren
–       stiekem eten
–       eetbuien
–       stemmingswisselingen
–       kort lontje
–       depressieve gevoelens

Deze verschijnselen verdwenen niet allemaal volledig na opheffing van de restricties. 

Enkele lichamelijke aspecten:
–       concentratieverlies
–       vermoeidheid
–       duizeligheid
–       verstoorde slaap
–       darmproblemen
–       hoofdpijn
–       gevoel van slapte
–       haarverlies
–       minder goed tegen koude kunnen
Uithongering heeft op ieder mens, gezond of ongezond, met een normaal gewicht of met ondergewicht een enorm effect op lichaam en geest. 

Uithongering nu
Bij het Voedingcentrum kun je bekijken wat je energiebehoefte is. In die tabel staat dat ik 1900 kcal per dag kan aanhouden als energiebehoefte in geval van een weinig actieve leefstijl, de meeste Nederlanders hebben een weinig actieve leefstijl, aldus het Voedingscentrum.  

Laten we eens kijken naar de dagelijkse energie inname van een aantal diëten: 

  • Cambridge dieet +/- 800 kcal
  • Sonja Bakker dieet gaat voor vrouwen uit van 1000 – 1200 kcal
  • Weight Watchers +/- 1200 tot 1400 kcal
  • Zone dieet  < 1100 kcal

Dat betekent voor alle vier de diëten bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid energie, dat heeft effect: lichamelijk én geestelijk!

We willen het liefst alles!​
We willen graag kilo’s kwijt, het liefst zo snel mogelijk. Maar we willen ook kunnen genieten van het leven: voor velen betekent dat een glaasje alcohol, een stukje taart, wat chips, lekker bbq’en en een ijsje in de vakantie.

Onze ultieme droom is om het allemaal te willen: goed voelen over en in je lichaam, dit betekent voor de meeste mensen slank(er) zijn, én we willen ook genieten van het leven, wat vaak in de praktijk betekent: genieten van lekker eten als we daar zin in hebben.

Dat dit in de praktijk niet werkt, daar komen we keer op keer weer achter. En dus gaan we weer op dieet, met allerlei restricties. Deze restricties laten hun sporen na zowel lichamelijk als geestelijk. De meeste mensen worden in hun leven niet lichter, maar juist zwaarder. Ondanks alle pogingen en het verlangen om af te vallen. Misschien kunnen we ook wel stellen dat juist door de dieetpogingen is. 

Wij kunnen met ons rationele brein besluiten dat we slanker moeten zijn, maar ons lichaam is helemaal niet gemaakt om af te vallen. Zodra we ons lichaam gaan uithongeren (diëten), treden er lichamelijke en geestelijke mechanismen in werking die ons zo goed mogelijk helpen om te overleven. Want afvallen is immers levensbedreigend voor ons lichaam.

Dieet versus leefstijl
De laatste jaren wordt er steeds meer gesproken over een leefstijl verandering in plaats van een dieet. Een leefstijlverandering heeft niet direct alle negatieve associaties die een dieet oproept, dus het klinkt wat vriendelijker. Echter elke vorm van leefstijlverandering met het oog op gewichtsverlies is gewoon een dieet. Met een vriendelijker jasje, dat wel ☺️. 

Ieder lichaam is anders en dat het volgen van een dieet werkt daarom op de lange termijn niet: we zijn immers niet allemaal hetzelfde. Door het volgen van een dieet vergeet je wat werkt voor jouw lichaam, voor jou. Je vergeet te luisteren naar wat jouw lichaam nodig heeft! 

​​Het is belangrijk om weer te gaan luisteren naar ons lichaam: hoe voelt honger, hoe voelt verzadiging, welke voedsel werkt goed voor jouw lichaam en ziel, waar wordt je blij van?! Vul jezelf niet, maar voed jezelf: niet alleen je lichaam, maar ook je geest, zodat je het niet hoeft te gaan vullen met voedsel om een ander ‘gat’ te vullen.

Ik pleit voor eetgewoonten en leefstijlgewoonten die ervoor zorgen dat jij je gezondheid ondersteunt, dat jij lekker in je vel zit. Ik wil dat je je jarenlange strijd met eten beëindigt en weer gaat genieten van het leven, zonder de hele dag met eten bezig te zijn in je hoofd. Ik wil dat je blij wordt met jezelf én je lichaam. Ik wil dat je leert dat je eten niet nodig hebt om emoties te compenseren en dat je niet schuldig voelt als je eet. En last but not least, ik wil dat je weet dat jouw geluk niet afhangt van je kledingmaat.

Het leven is te kort om de hele dag met eten en je gewicht bezig te zijn!
Ik verlang naar een wereld waarin we keuzes kunnen maken die goed voelen: voeding waarvan je geniet én die je lichaam dient, maar ook een lichaam waar je blijf mee mag zijn. Het kan allebei, het mag allebei. Eten is niet iets om je schuldig over te voelen. Eten  = leven
En je lichaam is van jou, welke impact heeft het op jou, op je lichaam door dag in dag uit te balen van je lichaam. Dat is niet de bedoeling!

Ik hoop dat dit je helpt om in te zien dat een nieuw dieet je zeer waarschijnlijk op de lange termijn niet brengt waar je naar op zoek bent. 

Wil je weten wat je wel kunt doen om je weer lekker in je lijf te voelen en te leren om weer op een normale manier met eten om te gaan? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen, boek hier een gratis gesprek met me of kom naar de eerstvolgende workshop ‘Neem voorgoed afscheid van eetbuien in 3 stappen’ .

Restricties zijn geen effectieve lange termijn oplossing voor obesitas, tot 95% van de diëters krijgen het gewicht dat ze verloren weer terug, en soms meer, binnen 3 jaar: 


[1] 1. Garner DM, Wooley S. Confronting the failure of behavioral and dietary treatments for obesity. 
      Clinical Psychology Review, 1991; 11:729-780.
[2] Mann T, et al. (2007). Medicare’s search for effective obesity treatments: Diets are not the answer.  
      American Psychologist, 62(3), 220-233.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *