Doe dit niet als je aangekomen bent

Herken je dit: je hebt het gevoel dat je bent aangekomen en een lichte paniek maakt zich meester van je. Je baalt. Je voelt je schuldig. Je geeft jezelf er mentaal eens stevig van langs, ofwel je praat heel naar tegen jezelf. Je eet nog maar wat extra, want het is toch allemaal al verpest (en volgende week start toch je gewoon weer opnieuw met goede voornemens) óf, je maakt direct een start met nieuwe voornemens. Ik heb mezelf hier jarenlang schuldig aan gemaakt net zoals al mijn klanten.

Watskeburt

Ergens hebben we bedacht dat als we maar hard genoeg schelden op onszelf, dat dit ons zal helpen in het volhouden van onze goede voornemens.
Mijn vraag aan jou is: heeft dit je geholpen in het verleden?
Heeft het je geholpen om tegen jezelf te schelden, te walgen van je eigen lichaam?

Ik vul het antwoord zelf maar even in: nee, dat heeft je niet geholpen, anders las je deze blog namelijk niet 😉.

Wat gebeurt er op het moment dat je jezelf er in je hoofd flink van langs geeft? Zo negatief tegen jezelf praten, over jezelf denken, geeft je geen fijner gevoel. Het geeft je eerder het gevoel dat je waardeloos bent. En hoe goed zorg voor je iets dat je waardeloos vindt? Nou?!

Handle with care

Als je om iets geeft, iets heel belangrijk vindt, dan zorg je daar extra goed voor. Maar als je iets waardeloos vindt, iets wat niet belangrijk is, dan is de kans dat je daar goed voor zorgt een stuk kleiner.

Jezelf naar beneden halen, daar is nog nooit iemand beter van geworden en jij al helemaal niet. Stop daar dus mee. Het heeft namelijk een averechts effect. Wanneer jij wil afvallen, als jij niet blij bent met je lichaamsgewicht, stop dan met jezelf te veroordelen. Je bent geen slechter mens door wat je eet of door je gewicht. Je bent ook geen crimineel als je chocolade eet, dus waarom voel je je dan schuldig over wat je eet? Stop ermee! Nu!

Schuldig

Is het niet eigenaardig dat voeding de potentie heeft om je slecht te laten voelen? Dat je walgt en baalt van jezelf, omdat je je weer niet hebt kunnen beheersen? In plaats hiervan kun je eens gaan kijken hoe het kwam dat dit gebeurde. Heb je een andere behoefte proberen te vervullen met voeding? Had je misschien te lang niets gegeten, waardoor je de controle kwijt raakte toen je begon? Of had je jezelf al heel lang iets lekkers ontzegd, waardoor je niet kon stoppen toen je er eenmaal aan begon?

In plaats van te blijven doen wat je altijd al deed, balen van je jezelf en weer opnieuw beginnen met goede voornemens, is het slimmer op een ander pad te gaan bewandelen. Want als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Heb jij in de gaten dat het tijd is voor een andere stap? Stap 1 is stop met je schuldig te voelen over wat je gegeten hebt.

Zou je met wil willen delen hoe jij dit doet? Voel jij je ook schuldig na het eten? Herhaal jij ook steeds wat je altijd al deed? Laat het me gerust weten hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *