Dieetregels helpen niet

In mijn workshop stel ik aan de deelnemers altijd de vraag: ‘Denk jij dat je op dieet bent?’. Meestal wordt ontkennend geantwoord. De deelnemers volgen niet actief een bepaald voedingsprogramma. Maar in de meeste gevallen zijn de deelnemers wel degelijk op dieet. En dat heeft consequenties! Laten we eens kijken naar de definitie van een dieet volgens Wikipedia:

Een dieet is een voeding die aan een specifieke leefregel voldoet.[1] Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als “leefregel”.

Let vooral op het woord ‘regel’. Wanneer je een dieet volgt, aan het lijnen bent, dan volg je regels die anderen ooit bedacht hebben. 

In de praktijk betekent hebben deze regels betrekking op:
– de hoeveelheid, bijvoorbeeld niet meer dan 2 boterhammen voor de lunch
– het soort voedsel, bijvoorbeeld zo min mogelijk koolhydraten, vetarm etc.
– wellicht een combinatie van voedingsmiddelen die vermeden dient te worden, bijvoorbeeld Montignac
– op welke tijdstippen je wel of niet zou moeten eten

Kortom, regels gaan over hoeveel, wat en wanneer je wel of niet zou moeten eten. Je volgt deze regels, omdat je hoopt dat ze je helpen bij het bereiken van je gewenste doel: gewicht kwijtraken. Het volgen van deze regels heeft ook tot gevolg dat je vanuit je hoofd beslissingen gaat maken over wat jouw lijf nodig heeft. Hoe langer je dit, hoe moeilijker het wordt om nog te weten wat jouw ‘regels’ eigenlijk zijn.

Ontbijten is de belangrijkste maaltijd
Door consequent regels te volgen, vergeet je steeds meer wat jouw regels zijn: je vergeet wanneer je genoeg hebt gehad, je vergeet wanneer je honger hebt, je vergeet wat je echt zou willen eten en je vergeet ook wanneer je zou moeten eten. 

‘Ja, maar ontbijt is toch de gezondste maaltijd van de dag? Dan moet ik toch eten? Dan gaat mijn motor toch aan?’. Dit hoor ik heel vaak. En ik vraag dan: ‘Gaat jouw auto ook rijden als je er diesel of benzine in stopt?’. Die van mij niet. Die gaat pas rijden als ik de koppeling intrap, de sleutel omdraai (ja, ik heb nog een sleutel) en uiteraard moet ik ook nog even gas geven. En ja, dan moet er ook brandstof in zitten, maar door er alleen brandstof in te doen, gaat hij niet vanzelf rijden.

Jouw motor gaat ook niet branden als je er eten in stopt. Ja, je spijsvertering wordt wakker, maar dat is niet nodig om je motor te laten branden. Velen zeggen: ‘Ja, ik kan eigenlijk geen hap door mijn keel krijgen in de ochtend maar ja, het moet toch hè?!’.

Wat zijn rouw regels? 
Jouw lijf geeft je een duidelijk signaal: ik heb nog geen behoefte aan eten. Jij volgt keurig deze regel, want het zal wel goed doordacht zijn je hoort het immers niet voor niets overal en dus ga je toch eten.


Je kunt je serieus afvragen of dit zinvol is, ik denk van niet en je mag je afvragen of je het überhaupt wil. Kijk als je weet dat je de komende uren niet kunt eten en dat je omvalt als je niet ontbijt, dan lijkt het me ontzettend handig om wel te eten. Maar dat is een ander uitgangspunt. Waar het om gaat is dat je een regel volgt, die niet van jou is. Jouw lichaam geeft aan dat het niet hoeft, je negeert je lichaam en volgt de regel. Je hebt geleerd dat dat het meest verstandig is om te doen. 

Kun jij nog horen wat je lichaam je vertelt? Weet jij nog wanneer je honger hebt? Wanneer je zou moeten stoppen? Ook dat wordt namelijk steeds lastiger door het volgen van (dieet)regels. 

Wil je dat met me delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *